17.06.2014 Gjennom Bybanen-saken har baksetesjåfører i Høyre har gitt oss en oppvisning i politisk grisekjøring. Å si nei til Bybanen langs Bryggen er en ærlig sak, men den kampanjen som er blitt kjørt, er full av misforståelser og halvsannheter, skriver Julie Andersland i dette leserinnlegget i BT.
Den første misforståelsen sto Peter Chr.
T-bane sparer oss for et kvarter t-/r Åsane – sentrum, mente han.
«…Olsen og Abid Raja til for å forklare at staten tar maks halve regningen, og ikke av hva som helst.» |
Fasiten: Langt under halvparten.
Vi får tro at han misforsto, heller enn at han serverte oss en bevisst løgn.
Troen på at tunnel var det alternativet rakk likevel å sette seg hos mange.
Den andre misforståelsen kom fra både Høyre, Frp og Ap, nemlig at staten stiller med penger uten å stille krav.
Det måtte både Ketil Solvik-Olsen og Abid Raja til for å forklare at staten tar maks halve regningen, og ikke av hva som helst.
Tunnel-tilhengerne ble sinte på de slemme østlendingene, og myten om at finansiering er uproblematisk, fikk stå.
Hvor mye bergenserne må betale i bompenger vil imidlertid ikke Høyre fortelle oss.
Den tredje misforståelsen var at Bybanen langs Bryggen er en stor trussel mot kulturminner og UNESCO-status.
Tross forsikringer om det motsatte fra vernemyndigheter selv, fortsatte man å hevde det.
Når vernemyndighetene forteller om risikoen ved Kjøttbasaren-tunnelen, vender imidlertid Høyre det døve øret til.
Politiske baksetesjåfører har lagt premissene for valg av bybanetrasé uten å ha satt seg skikkelig inn i saken.
Resultatet kan bli full stopp i bybaneutbyggingen.
Venstre Innlegget sto på trykk i Bergens Tidende tirsdag 17. juni.
Les mer hos Venstre